Jumat, 25 November 2016

DRAMA MONOLOG PACE KREMOS DALAM BAHASA MANADO



MONOLOG

PACE KREMOS

(diterjemahkan dari monolog  Lagu Pak Tua karya Adhy Pratama.
Adaptasi dan Terjemahkan ke Bahasa Manado oleh Iverdixon Tinungki)


(Mulai dari lagu for buka: Lagu Manado polineis atau katrili “Om Ondos”)

Suasana somu-somu, rongo-rongo ayang. Kira-kira jam 18.00. Pace, laki-laki so dapa lia tua, sekitar 55 taong. Depe muka so timbul urat dan bakerut.  Depe kuli sawo matang. Dia lagi dudu di sebuah kursi menghadap ka muka. Awalnya dia dapa lia santai, kaki taure ka muka, tangang kanang da pegang  botol captikus bakar manyala, tangang kiri dia kase biar ta ure ta goyang-goyang. Kepala ta sandar di kursi pe pang sandar, depe muka batengo ka atas. Pake topi koboi rupa orang Minahasa Makatana dulu pe gaya.  Disebelah kursi sekitar 1 meter ada meja sedang deng depe taplak yang  so kusam. Di atas meja ada lampu lantera depe manyala so rongo.   Selain lampu, ada satu piring nasi so dapa lia weles, rupa so dua hari tabiar. Ada juga buku tulis deng hp yang dapa lia so tua.



PACE : So 5 taong!  (dudu batere, kong rupa da hitung depe jari tangang kiri, dengan muka dapa lia serius) Iya! (rupa takage) Benar, so 5 taong! (ulang babale ka posisi pertama) Apa yang kita so bekeng salama 5 taong ini? Setang putar, kong kiapa kita nda ada doi dang?

(Dia gate captikus dari botol, kong dudu batere stenga maruku rupa antara bapikir deng ba inga-inga)

PACE: (Ba angka muka) Pewai! Kita pe tamang-tamang  laeng so di Amrik, yang laeng di Japang, yang laeng lagi riki so mampos (tatawa). Memang kalau mo inga pa kasta-kasta itu, bekeng tatawa. Dorang samua dulu memang tamakan deng kita pe abulaha.  Kita bekeng leo deng peta harta karun  palsu. Peta harta karun yang kita cuma karang-karang. Peta yang kita cuma gambar leo-leo (tatawa tarabe-rabe). Makang ngoni tu leo! Hahaha, talang ngoni tu abulaha! (tatawa sambil gate-gate sasadiki captikus)

(Tiba-tiba depe muka barobah)

PACE: Mar…kiapa Syarif , tukang jual tolor ayang itu bilang dua babi tua yang so tinggal di Japang itu  benar-benar dapa tu harta karun di sana, kong hidop kaya raya.  (brenti tertawa kong maruku ulang) ah, pe babi dang tu kasta-kasta…Mar..Syarif pasti baleo! (badiri) pasti! ( angka jari telunjuk kamuka) pasti kasta yang depe badang bobou tarapu itu mo bale tipu pa kita! Kado, makatana ini, dia kira kita gampang dia mo bale tipu (garo kapala yang ndak gatal). Mar bagaimanae…yang kita tau Syarif bukang panipu (muka bingo). Kita kanal pa tu kasta itu so dari masa torang masih sama-sama bujang sampe dia so ada 6 cucu. Sedangkan kita masih bujang sampe hari ini.


(Pace bajalang mondar-mandir loyo, rupa bapikir karas, sambil skali-skali bagate dari botol)

PACE : Jangan-jangan peta harta karun yang kita karang-karang itu butul nyata? Memang kita pernah dengar ada kapal besar Spanyol dulu tanggalang di sana (tahaga) kiapa kita ndak lebeh dulu pigi ka sana kang (manyasal)  Aaaadoooh…Poki-poki, tai besi, kiapa kita bodok bagini dang.Kiapa kita nda pigi kasana? (Dudu ulang). Tunggu! (rupa dapa inga sesuatu) kita masih simpang depe depe dena peta itu di kita pe buku (capat-capat pi meja ambe buku kong babale dudu) hahaha… (sambil buka buku) kalo masih ada, kita pasti boleh ta iko…kong…jadi kaya(tatawa sambil buka buku perlembar).

(Sadiki lama Pace bolak-balik tu buku, cari deng teliti. Merasa cahaya talalu rongo, dia tarek kursi badekat ka meja kong kaseh basar nyala lampu lentera)

PACE: Pewai! Ini dia! (Tunjung halaman yang da cari) Kita so dapa depe peta! Nah sekarang so depe waktu musti balayar! Balayar kite-balayar kite! Hahaha (badiri basiap capat-capat, mar tiba-tiba ta badiang) tapi (jeda) pasti harta karun  itu so abis, so kurang ampas. dua babi tua itu so rako samua!Kita so ndak ta sisa akang. (tarek nafas panjang. Loyo ulang) Kita so ndak ta sisa akang. (dudu ulang sambil ba pikir sesaat) haaa! Bagaimana kalo kita ba imajinasi ulang kong karang peta harta karun yang baru, kali ini depe lokasi ndak usah jaoh-jaoh, di belakang rumah so boleh, supayaleh kita gampang mo piambe. Hahaha…kita pasti kaya. Tunggu ngoni anjeng-anjeng, kita pasti kayaaaa !

(Tiba-tiba suasana jadi rame. Lagu Manado polineis atau katrili “Om Ondos” muncul ulang. Pace dapa liang sanang skali. Dia bicara depe angan-angan sandiri kalo so kaya sambil bekeng depe berbagai atraksi)

PACE: (Deng lagu sambil sadiki manari) Kalo kita kaya kita pi Amrik, pi Japang. Kita pe hobi berburu deng sanjata panjang somo ta ulang…dar…dar..dar. gate cewe eropa kong pigi tampa dansa hahahaya (berdansa dengan kursi) Pigi Hawaii menari hula-hula jiaaaa….Pigi Korea ciong cipit-cipit pe bibir sampe Bangka hahahaya. Jaoh-jaoh jot u ampa wayer, maengket, maramba…itu so dulu-dulu punya. (tiba-tiba music mati).

(Langsung cari polpen).

PACE : (Cari polpen sampe ka bawah meja, karna ndak dapa dia barenti) dimana le kita pe polpen? Kadoleh…mo bekeng peta bagaimana dang kalo nyanda polpen? (bingo) tunggu, (babale ka kursi, dudu sambil gate ulang captikus kong sadiki bapikir) Kiapa kita ini so pe bodok skali. Kiapa kita musti bekeng peta harta karun di balakang rumah, memangnya kapal Spanyol pernah tanggalang di balakang rumah pa kita…ah…memang ontak kakarlak kita ini. So namalah pace kremos busu, masileh ontak kakarlak…huaa (ba garo kapala yang ndak gatal. Bingo) Mar bagaimanae, kalo pikir-pikir kapan syarif  baku dapa deng tu dua babi tua itu. Syarif pasti karang carita ini. Ini Syarif sorupaleh kancil tua yang mocoba tipu singa tua, hahaha, Syarif pasti baleo (Tiba-tiba sedih) Kiapa Syarif mo tipu pa kita kang? Apa kita pe salah pa dia? Waktu dia mo pi maso minta dulu kita yang jadi juru bicara. Dia kaweng kita yang jadi orang tua. Ya karna dia piatu kasiang nyanda depe kaluarga di sini (batahang marah) kitaleh yang kase baku kanal deng depe cewe kong jadi depe bini skarang.  (mulai marah. Sapu-sapu palungku) kita dulu yang antar pa dia deng kita pe vespa busu waktu dia mo pi bagadang deng depe cewe itu! (Marah skali) Kiapa dia mo tipu pa kita? (Akhirnya loyo lalah, duduk di kursi. Istirahat)

PACE : Mar, sapa da bilang pa kita kalo Syarif  mo tipu pa kita? Kiapa kong kita ba tudu padia? Dia kita pe tamang bae. Sohib skali tong dua. (gate lagi Cap Tikus) lagi pula apa depe untung pa dia mo tipu pa kita. Ah…parduli setang, kita ndak perlu minta maaf pa dia (bapikir) dia nentau kalo kita tadi marah pa dia, (ta badiang sesaat) mar bukankah tadi kita so fitnah pa dia. Fitnah lebeh kejam dari babunung! Babunung lebih kejam dari baparkosa! (Ulang Bapikir, badiri, rupa tako) berarti kita ini so lebeh parah dari tukang parkosa dang? Nyanda-nyanda! Pace Kremos laki-laki normal! (ulang dudu, badiang)

(Pace ambe depe hp dimenja kong dia buka file lagu. Dapa dengar lagu “Antara Manado deng Jakarta”. Pace dengar kong rupa ta iko anyor  deng tu lagu pe suasana. Sesekali dia gate captikus. Lagu ta brenti. Pace tabangung)

PACE : baimajinasi! Ulang baimajinasi! Imajinasi lebeh berharga dari ilmu pasti! Pasti! (bajalang mondar-mandir sempoyongan, amper jatung didekat meja, bapegang di meja, gate minuman, brenti, batengo ka muka, bahaga kosong, terbelalak, dudu di atas meja) hebat! Hebat skali! Benar-benar- benar! Kita musti baimajinasi dan bamimpi! Ini hidop berawal dari mimpi dan berakhir didalang mimpi. Kita musti mimpi, iya (semangat) kita musti punya mimpi ! Coba kalo dari dulu kita so kase abis waktu for ba mimpi, pasti kita so boleh ator kita pe hidop. Benar. ator kase lebeh bae (turung dari atas meja, bajalang kasudut panggung kanang depan kong dudu deng tangan bapolo kedua kaki dimuka, tutu mata)

(Cukup lama Pace tutu mata,  diiringi lagu Polineis atau Katrili “Om Ondos”. Lagu jadi karas. Pace tabangung)

PACE : Anjennng! Kiapa kita nyanda ba mimpi. Kita musti ada mimpi. Kiapa Cuma itang sasaja! (bingo, tabadiang, bapegang puru) jangan-jangan ini lantarang kita lapar, sampe-sampe kita pe konsentrasi for ba mimpi indah taganggu! Dasar biongo ngana puru tua!(marah pa depe puru sandiri) Ontak yang bapikir, ngana yang minta diisi! Dimana ngana pe ontak puru! Kiapaleh ni Tuhan ndak bekeng puru ada depe ontak sandiri. Ya rupa chip bagitu.  (lalah. Kase tere kaki supaya dapa rasa sadap tu badang, tangan ba tongka di balakang. Ba tengo ka atas)

PACE: (Masi balia ka atas) Coba kalo kita pe masa muda ndak kita kase abis cuma bunung-bunung orang deng ba rampok. Tantu kita pe masa tua ini bahagia. (jeda, gate sadiki) sekarang!
Jangankan parampuang, enter kambing betina ndak suka jadi kita pe bini! (dudu biasa, kaki tere ka muka) kita tahu manyasal itu nyanda depe guna. Andai mesin waktu rupa di felem-felem kartun itu ada (bapikir, gate sadiki) Felem kartun! Yah felem kartun! (badiri) mar, TV 14 inch nyanda depe warna itu le kita so jual 2 minggu lalu for cari doi beli nasi! Kita so nemboleh bauni felem kartun skarang! Gila! Enter for mo beli nasi kita musti juala televisi. (Ulang tadudu loyo).

PACE : (Dapa inga sesuatu) Benar, nasi! Kita baru dapa inga bahwa kita  lapar, jadi kita ndak dapa ba mimpi (bangung, pi meja, lia nasi, ambe nasi satu loku. Makang. muntah) bah…Anjing tua! Ini nasi so besae, so busu. So beberapa hari disini! Dasar gila! Ngana mo bunung pa kita (marah ke nasi, brenti, babale ka sudut panggung kanang depan, dudu di bawah) kong bagaimana skarang! (maruku, manangis, kong tatawa, bahaga kamuka)

PACE : (Bahitung depe jari, kong sesekali bagate. Sambil ba hitung) Kita masi ada kursi, meja, lampu lantera, satu piring lengkap deng depe nasi biar so busu, buku, hp tua dan (brenti, ragu-ragu) baju pa kita da pake. (ba tengo sekeliling, gate lagi minuman) yang mana? Yang mana kita mo jual lebeh dulu? (ba tunjung semua benda yang ada pa depe rumah, kong depe jari telunjuk brenti di kursi) nah! Ngana dulu! Ngana musti berkorban demi kita! Hahahaha! Lumayan, pasti ngana laku sekitar 10 ribu pera! Hahaha (brenti) kong dimana dang kalo kita mo dudu? Ah kiapa kita harus pusing, toh tadi kita dudu di sana (tunjuung sudut kanang panggung) dan di sana (tunung meja). (bajalan pi di kursi kong angka) Tunggu! Sebelum kita jual pa ngana, izinkan kita mo dudu dulu pa ngana. dudu untuk yang terakhir kali (dudu di kursi) eh! Kiapa ngana rupa keberatan! (balia ka kursi) ngana keberatan kita dudu di atas pa ngana terkahir kali hah? (Kase dekat telinga ka kursi, muka fokus badengar. Takage) hah! Ngana keberatan kita mo jual? Jang bagitu (gate minuman, mar so abis. Lia botol so kosong)  Nganaleh mo cari masalah deng kita. (marah ke botol) Ngana pe nasib sama deng kursi pasti kita jual pa ngoni! (Ulang tengo kursi) jangang ngana tengo pa kita bagitu. Apa ngana tega kita mati kelaparan! Yang lebeh para kita so nyanda ada mimpi for kita pe masa depan  (kase dekat telinga ke kursi, ba dengar)

(Pace maruku jadi loyo. Dia taro botol kosong dekat meja kong bajalang loyo ka sudut kanang panggung. Kong dudu di sana)

PACE : Ngana butul kursi! For apaleh kita pikir masa depan! Kita so tua, sorenta, so bobou tanah,  Kalo Azis, si tukang kayu mati umur 59 deng Jidin si tukang bubur mati umur 63, kapan kita mati! kita so 60 taong sekarang! Kiapa kita nda mati-matileh! Supaya kita so ndak pusing
Mo baku pikir mo isi puru! Maafkan kita kursi, ngana butul. Kita seharunya musti fikir aherat
(badiang, matengo kamuka lesu deng tatapan kosong) tapi! (tersadar) saat ini kita perlu makang! Suka atau nyanda suka tetap kita musti jual pa ngana! (batengo ka kursi, kong batengo kamuka) Biar kita pe hidop so nya mosampe  stou 3 atau 5 taong kedepan! Mar kita musti barguna hari ini! Izinkan kita makang  agar kita bole dapa mimpi deng boleh dapa hasil sesuatu hari ini. Kita mohon (badiri, bajalan sempoyongan ka arah kursi, menjatuhkan diri, bersimpuh pada kursi) kita mohon, izinkan kita mo jual pa ngana, izinkan kita, kita mohon! (Ta kage, kase dekat telinga ke kursi) Makaseh…makaseh. Ngana memang kita pe tamang. Ngana benar-benar kita pe sahib. Jaga ngana pe diri bae-bae (badiri, pegang kursi) sampaikan kita pe salam pa ngana pe tuang yang baru nanti.

(Angka kursi, kaluar panggung)

Tamat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar